Action Against Hunger

I nästan 40 år har vi lett kampen mot svält i närmare 50 länder. Vi räddar livet på barn och arbetar med deras samhällen före och efter en katastrof. Vi ger människor möjlighet att försörja sig själva, se sina barn växa upp starka och bygga blomstrande samhällen. Vi söker alltid efter effektivare lösningar och delar vår kunskap och kompetens med hela världen. Vi arbetar för långsiktig förändring. Vi ger upp förrän världen är fri från svält.

Organisationens storlek

Large

Sektor

Internationella frågor och utrikespolitik

Mål

Samarbeta på effektivare sätt

Berätta din historia

Nå givarna lättare

Kontakt med givare

Produkt

Google Workspace for Nonprofits

Google Ad Grants

YouTubes ideella program

Fotografi

Jana Asenbrennerova

Webbplats

https://www.actionagainsthunger.org

Utmaning

En miljon barn dör varje år på grund av dödlig undernäring1. Det är en katastrof som går att förebygga och åtgärda. Action Against Hunger arbetar för att nå dessa undernärda barn i tid för att rädda dem. Tyvärr får Action Against Hunger väldigt lite pengar till marknadsföring, kommunikation och informationsteknik. De vill investera i dessa områden, men de har inte de resurser som krävs för att skala upp programmen.

För en global organisation är kommunikation avgörande. Action Against Hunger använde decentraliserade kommunikationsverktyg som innebar problem. Olika team kommunicerade på olika sätt och varje gång någon ville prata med en kollega måste de först ta reda på vad kollegan hade för användarnamn och sedan lägga till personen i en meddelandeapp.

Action Against Hungers livsviktiga arbete kräver att organisationen är aktiv dygnet runt. Det var dock svårt att hålla servrarna online hela tiden. Med hot om naturkatastrofer som orkanen Sandy i New York som kunde bryta strömmen till servrarna riskerade de att förlora allt.

Med hjälp av Googles verktyg kunde Action Against Hunger klara dessa utmaningar och fokusera på att rädda liv.

Berättelse

Action Against Hunger använder en revolutionerande metod för att behandla undernäring som kallas Community Management of Acute Malnutrition (CMAM). En förälder kan få med sig en näringsrik, jordnötsbaserad pasta som är full av proteiner och kalorier för att behandla ett barn. Dessa färdiga terapeutiska livsmedel (RUTFs) liknar proteinkakor och behöver inte tillagas eller kylas. Genom att barnen behandlas i hemmet behövs inga långa resor till vårdcentraler. På så sätt kan föräldrarna kan se till att resten av familjen håller sig frisk.

Action Against Hunger använder Googles verktyg i kampen mot undernäring. Med hjälp av Ad Grants och YouTube kan Action Against Hunger samla in mer pengar till sina program och nå många nya målgrupper.

Action Against Hunger använder Ad Grants som en del av sin nödhjälpsplan när en katastrof inträffar. När svältkatastrofen slog till i Sydsudan lade de snabbt ut annonser som var inriktade på relevanta söktermer för att ge människor möjlighet att göra något för att rädda liv. När ebola blev en världsnyhet använde Action Against Hunger genast sitt Ad Grants-konto till att förvandla människors informationssökning till handling. Sedan använder organisationen Google Analytics för att fatta datadrivna beslut så att de kan förbättra insamlingen och optimera användarengagemanget. Faktum är att de nästan har fördubblat intäkterna sedan föregående år tack vare Ad Grants, och de förutser att de kommer att göra det i år igen.

Sedan de började använda Google Workspace 2013 har Action Against Hungers kommunikation och samarbetsmetoder blivit mycket effektivare. Till exempel är Google Meet numera den enda meddelandeappen som används i organisationen så att alla kan prata direkt med varandra i det globala nätverket. Nu kan någon på kontoret i London snabbt kolla läget med en kollega i New York via snabbmeddelanden eller ett Google Meet-samtal (videokonferens). Gmail och Google Drive blev viktiga komponenter för att öka produktiviteten. Google Workspace har blivit ryggraden i organisationen och ökat produktiviteten i samarbetet och kommunikationen globalt. En viktig aspekt har varit att organisationen slipper ha flera versioner av samma dokument eftersom det går att samarbeta i dokumenten i realtid från olika tidszoner.

”De senaste 20 åren har andelen undernärda människor i världens minst utvecklade länder sjunkit med nästan hälften. Det är något att fira. Och det är tack vare hjälp från organisationer som Google. Tack vare samarbetet med Google har vi kommit långt. I Kambodja använder vi Googles teknik för att implementera hållbara lösningar på undernäring. I USA använder vi även Google Ad Grants och Google Analytics. Verktygen ger oss värdefulla insikter i hur vårt arbete online fungerar.”

Andrea Tamburini, CEO för Action Against Hunger

Effekt

Förra året nådde Action Against Hungers näringsprogram 1,5 miljoner människor1. De senaste 10 åren har antalet barn som behandlas för akut undernäring tredubblats.1. Investeringar i näring är en av världens mest kostnadseffektiva och genomslagskraftiga metoder. Ny forskning visar att nyttan av varje dollar som investeras i näring under ett barns första 1 000 dagar motsvarar i genomsnitt 16 dollar2. Investeringar i näring ger barn en grund till ett hälsosamt, produktivt liv. Det är grunden till hållbar global utveckling inom hälsa och utveckling.

Ad Grants gav webbplatsen 158 000 besökare de senaste tolv månaderna och över 66 000 dollar samlades in. Eftersom det bara kostar 45 dollar att behandla ett barn med undernäring får nu 466 barn en chans till livet.

Med hjälp av spårning av e-handel i Google Analytics har Action Against Hunger kunnat se att över 20 000 USD har samlats in till organisationen via hänvisningar till webbplatsen från YouTube. Action Against Hunger har löst många resursproblem tack vare Google för ideella organisationer och kunnat rädda fler liv.

1. Källa: https://www.actionagainsthunger.org/impact/nutrition
2. Källa: https://www.actionagainsthunger.org/sites/default/files/publications/Action-Against-Hunger-2015-Annual-Report-web.pdf

Upptäck hur andra organisationer gör skillnad med Google för ideella organisationer.