Direct Relief

Direct Reliefs syfte är att förbättra hälsan och livet för fattiga människor eller människor i krisområden genom att tillhandahålla livsviktiga medicinska vårdresurser till dem. Deras hjälpprogram har skräddarsytts efter de behov och de särskilda omständigheter som uppstår efter naturkatastrofer och katastrofer som har orsakats av människan.

Organisationens storlek

Large

Sektor

Humanitära tjänster

Mål

Hitta givare

Samverka med tittarna

Öka medvetenheten

Produkt

Google Ad Grants

YouTubes ideella program

Fotografi

Tillhandahålls av Direct Relief

Webbplats

https://www.directrelief.org

Utmaning

Forbes har åtta år i rad framhållit Direct Relief som en av få organisationer vars insamlingar har 100 procents effektivitet. Direct Relief strävar efter effektivitet i sin verksamhet men står inför samma utmaning som många andra ideella organisationer. Hur ska allmänheten hitta dem? Hur kan de, som icke-statlig organisation som endast förlitar sig på privata välgörenhetsbidrag, få in ökade bidrag med begränsade resurser? Hur kan de lyckas när budgeten bara är en bråkdel av andras?

Berättelse

Hos Direct Relief löser Google för ideella organisationer det här problemet och många andra, tack vare en full uppsättning verktyg från Google.

Organisationen använder sökmotormarknadsföring via Ad Grants, får insikter om givare och spårar hur de interagerar med webbplatsen med Google Analytics. Allmänheten kan visuellt peka ut Direct Reliefs globala ansträngningar på webbplatsen med hjälp av Google Maps. Videor på organisationens egen YouTube-kanal påverkar människor känslomässigt och ger tydlig information som humaniserar meddelandet och ökar medvetenheten om varumärket.

”Den 1 januari, som markerar slutet på årets största givarsäsong, visade resultatet en 44-procentig årlig ökning i antalet webbdonationer och en 40-procentig ökning i totalt antal dollar som donerats på nätet.”
Effekt

Under de tre första åren efter att Direct Relief blev Google-stipendiat år 2003 ökade organisationen antalet webbplatsbesök med imponerande 6 000 procent. Google såg däremot en ännu större potential och samarbetade med Direct Relief för att ytterligare optimera webbutvecklingen.

Den reviderade marknadsföringsplanen bestod av åtta kampanjkategorier i betald sökning och remarketing, och ungefär 150 nyproducerade textannonser som lanserades den första veckan i december. Den 1 januari, som markerar slutet på årets största givarsäsong, visade resultatet en 44-procentig årlig ökning i antalet webbdonationer och en 40-procentig ökning i totalt antal dollar som donerats på nätet.

Den totala trafiken till webbplatsen ökade med 84 procent. Remarketingannonserna resulterade i 2 procents ökning av konverteringarna. Varumärkets betalda sökord (sådana som innehöll någon variant av ”Direct Relief”) gav en nettokonverteringsfrekvens på 26 procent.

Framöver planerar Direct Relief att fortsätta att förfina sin Ad Grants-kampanj och engagera ännu fler människor genom informativa och intressanta historier på YouTube.

Upptäck hur andra organisationer gör skillnad med Google för ideella organisationer.