Organisationens storlek
Large
Sektor
Offentligt och samhälleligt stöd
Mål
Hitta givare
Samla in pengar
Skapa YouTube-innehåll
Öka medvetenheten
Utmaning
Kiva ger mikrofinansiering en personlig känsla genom att skapa kontakt mellan långivare och låntagare världen över. Låntagarna behöver lån för att utveckla sina verksamheter. För att skapa kontakt mellan dessa grupper av människor behövde Kivas organisation växa och informationen om deras viktiga arbete spridas.
Berättelse
Kiva började marknadsföra organisationen med hjälp av Ad Grants, som snabbt blev den största källan för trafik till deras webbplats. När potentiella långivare undersöker hur de kan delta i mikrofinansiering kan Kiva generera mycket kvalificerade potentiella kunder. Kiva kan hitta personer som redan är intresserade av organisationens syfte och redan vill engagera sig i den typen av organisation.
Kiva har även använt YouTube för att aktivera användarna genom att uppmuntra kollegor, volontärer och användare att skapa och ladda upp YouTube-videor varje dag.
”Google och de verktyg från Google som vi använder varje dag på Kiva har hjälpt oss att erbjuda tjänster till 2,1 miljoner personer världen över och ge lån motsvarande över 890 miljoner USD till jordbrukare, entreprenörer och studenter som arbetar för att förverkliga sina drömmar.”
Buckley White, produktmarknadsföringschef hos Kiva
Effekt
Cynthia, en jordbrukare på landsbygden i Zimbabwe och ensamstående mamma till två barn, räddade sina grödor under en rekordtorka i landet genom ett lån från Kiva.
Cynthia anslöt en bevattningsdamm till sina odlingar med okra, sötpotatis och majs med hjälp av ett rörsystem och en vattenpump. Ett Kiva-lån på 1 000 USD, från 35 långivare världen över, hjälpte Cynthia att köpa bränslet hon behövde för att driva pumpen och rädda grödorna.
En del av vinsten från jordbruket går till barnens skolavgifter, men även till hennes egen fortsatta utbildning. Hon blev tvungen att hoppa av skolan som tonåring, men jobbar på att ta gymnasieexamen för att föregå med gott exempel för sina barn och andra unga flickor.
”Ett liv utan utbildning är som en planta utan vatten. Därför tänker jag skicka mina barn till skolan, oavsett vad som händer”, säger Cynthia.