Organisationens storlek
Medium
Sektor
Konst, kultur och humaniora
Mål
Få prenumeranter
Informationsdelning
Kommunicera och samarbeta effektivt
Mäta webbplatsens effektivitet
Samverka med tittarna
Skapa YouTube-innehåll
Spara och organisera tillgångar i molnet
Utöka räckvidden
Öka antalet följare
Öka medvetenheten
Öka trafiken till din webbplats
Fotografi
Van Gogh-museet: foto av Kees Steenman
Utmaning
För tio år sedan anställde Van Gogh-museet sin första Digital Media Manager. I dag består avdelningen för digital kommunikation av sex personer som arbetar för att nå ut till en global publik, sälja biljetter till museet, öka medvetenheten om särskilda händelser och utbilda världen om Vincent van Goghs liv och konst. Ett större team innebär utmaningar, som hur de ska samarbeta effektivt, men det ger också bättre resurser för att utnyttja större möjligheter. Ett sådant exempel är hur de spred information om Mesdag-samlingen, ett museum i Haag som administreras av Van Gogh-museet. Mesdag-samlingen är inte lika känd som Van Gogh-museet och har inte etablerat sitt varumärke och sin popularitet. Den digitala avdelningen använde Googles verktyg i syfte att öka medvetenheten och antalet besökare.
Berättelse
Van Gogh-museet öppnade 1973 och gör Vincent van Goghs liv och konst tillgängliga för så många som möjligt för att berika och inspirera dem. Museet har världens största samling av Van Goghs målningar och teckningar. Under 2016 besöktes museet av 2,1 miljoner människor och var det näst mest besökta museet i Nederländerna. Mesdag-samlingen i Haag är ett museum som grundades av konstnären och samlaren Hendrik Willem Mesdag och hans fru Sientje Mesdag. Nu administreras samlingen av Van Gogh-museet. Museet (som också är Hendrik och Sientje Mesdags tidigare hem) visar upp makarna Mesdags samling: målningar av konstnärer från den franska Barbizonskolan och den holländska Haagskolan.
Museet använder Google Workspace for Nonprofits för att samarbeta effektivt internt och med andra museer. De använder Google Meet för att prata med varandra när det är svårt att ordna personliga möten. Det är enklare att samarbeta och dela filer med Google Dokument och Google Drive. Det behövs inga låsta dokument eller lokala versioner med Google Dokument. Alla kan se och redigera samma dokument samtidigt. Van Gogh-museet använder i första hand Google Drive för sin tillgångshantering.
Ad Grants används för att öka medvetenheten, inte bara om Van Gogh-museet, utan också om Mesdag-samlingen. De har skapat platsinriktade textannonser som har ökat medvetenheten om Van Gogh-museet, vilket har lett till att även biljettförsäljningen har ökat. Det digitala kommunikationsteamet började använda sig av Google Analytics för att mäta den direkta effekten annonserna har på biljettförsäljningen och fick reda på att Ad Grants bidrar till 15 % av Van Gogh-museets totala biljettförsäljning och står för 40 % av den totala trafiken till webbplatsen.
”Google för ideella organisationer har hjälpt oss att göra Vincent van Goghs konst tillgänglig för fler människor runt om i världen än någonsin. Dessutom bidrar verktygen för publicering, distribution och marknadsföring av innehåll, och spårning av resultaten, till museets uppdrag.”
Edith Schreurs, Van Gogh-museet
Effekt
Trafiken på Mesdag-samlingens webbplats har fördubblats tack vare Ad Grants. Faktum är att Google Ads står för 44 % av all trafik till Mesdag-samlingens webbplats och är den största enskilda trafikkällan. För Van Gogh-museet är Googles organiska sökningar den största trafikkällan med 39 % av trafiken. Användningen av Google för ideella organisationer har stor inverkan på vår organisation och gemenskap.
Dessutom varierar museets öppettider efter säsong, så det digitala teamet uppdaterar Google Business Profile-sidan så att det blir enkelt att planera ett besök. Teamet för digital media har också upptäckt vilken nytta de har av Google Analytics. De använder Google Analytics-kontot varje dag för att förstå hur användarna beter sig på webbplatsen och varifrån användarna kommer. YouTube-kanalen har växt till över 4 039 prenumeranter och Van Gogh-museet skapar originalinnehåll för YouTube som den utvalda videon Meet Vincent (redan 27 156 visningar) och trailers om utställningar som bidrar till deras uppdrag att utbilda världen om Vincent van Gogh.
Många är nyfikna på olika aspekter av Vincent van Goghs konst och liv. Hans konst är visuellt tilltalande och det är viktigt för museet att erbjuda en bra blandning av kvalitetsvideor om Vincent van Gogh (utbildning, forskningsämnen, trailrar för utställningar o.s.v.). Allt eftersom videoinnehåll blir allt viktigare har det digitala kommunikationsteamet investerat resurser för att skapa kvalitetsvideoinnehåll att dela med besökare från hela världen. Museets videoproduktion är ett samarbete mellan olika avdelningar (digital kommunikation, utbildning och tolkning, marknadsföring) för att skapa rätt balans mellan detaljerat innehåll och meningsfulla uppmaningar. På senare år har YouTube blivit en viktig sökmotor, och museet är även uppmärksamt på sökmotoroptimering av sina videor och ser till att bädda in dem på olika plattformar, som den egna webbplatsen.