Organisationens storlek
Large
Sektor
Internationella frågor och utrikespolitik
Utmaning
Smidig och integrerad kommunikation är nyckeln till samarbete mellan WaterAids engagerade medarbetare och volontärer. För att få ett slut på vatten- och sanitetskrisen måste WaterAid skapa medvetenhet, så att man fortsättningsvis utgör en hög prioritet för nuvarande bidragsgivare samtidigt som man kontinuerligt engagerar nya potentiella givare.
Berättelse
WaterAid skapar kontakt med åhörarna på flera sätt via YouTube. Lättsamt och humoristiskt webbinnehåll lockar en yngre publik, medan videor från fältkontoren lyfter fram globala program.
Google Drive är en annan ovärderlig tillgång som gör det möjligt för medarbetarna att komma åt viktiga filer från vilken enhet eller plats som helst. Detta är särskilt viktigt när man har kontakt med 38 kontor på sex kontinenter.
WaterAid använder också Google Analytics i kombination med Google Taggstyrning för att förbättra spårningsförmågan, till exempel genom att identifiera trafik per användare och inte bara efter enhet. Detta ger en mycket tydligare bild av konverteringsvägen på WaterAids webbplats.
”Genom att ge välgörenhetsorganisationer företagstillgång till Googles verktyg får ideella organisationer helt integrerade system för att skapa, inrikta, främja och spåra meddelanden enligt sina viktigaste målgrupper samtidigt som de får möjlighet att konkurrera med de nästan obegränsade resurserna hos företag och stora konsumentvarumärken.”
Tiffany Langston, kommunikationschef, WaterAid
Effekt
Verktygen från Google för ideella organisationer har gjort det möjligt för WaterAid att skapa mer engagerande och interaktivt innehåll på nätet, vilket har lett till djupare kontakter med nya givare. Genom att förstå onlinepubliken har WaterAid också kunnat optimera sin webbplats för bästa möjliga användarupplevelse. Tack vare stödet har WaterAid gett säkert vatten till 2 miljoner personer och sanitära anläggningar till 3 miljoner personer under det senaste året.