Organisationens storlek
Small
Sektor
Offentligt och samhälleligt stöd
Mål
Kommunicera och samarbeta effektivt
Mäta webbplatsens effektivitet
Samverka med tittarna
Öka medvetenheten
Öka produktiviteten och strömlinjeforma verksamheten
Utmaning
WITNESS verkar i knutpunkten mellan mänskliga rättigheter och teknik, och hjälper miljontals vanliga medborgare världen över att berätta sanningen för dem som har makten via videokameror och internet. Internt använder WITNESS även teknik för att ”öka kampanjernas synlighet och globala inverkan samt verka effektivt så att vi maximerar effekten och värdet av varje donation”, säger Marianna Moneymaker, som arbetar med informationsspridning och webbproduktion hos WITNESS.
Sedan grundandet för 20 år sedan har WITNESS samarbetat med över 300 människorättsgrupper i över 80 länder, utbildat över 3 000 människorättsförsvarare, utarbetat populära utbildningsmaterial och verktyg för video och säkerhet, skapat den första särskilda webbplattformen för människorättsmedier (HUB) och använt videor i över 100 kampanjer. Alla dessa uppgifter har medfört egna unika utmaningar, från att samordna internationella kommunikationer till att skapa den bästa platsen för HUB.
Berättelse
På WITNESS ger de gratis verktygen från Google för ideella organisationer kraft till en liten men beslutsam personalstyrka på 30 personer. WITNESS har använt Google Workspace i många år för att upprätthålla sin imponerande produktivitet. Vissa anställda reser mer än de är på kontoret, och de förlitar sig på Gmail och Kalender för information och samordning. Med Google Dokument kan de samarbeta på allt från blogginlägg till medielistor. Google Formulär hjälper dessutom till att samla in innehåll för kommande projekt eller sondera bidragsgivarnas reaktioner.
Bland andra initiativ som syftar till att öka medvetenheten har WITNESS skapat en YouTube-kanal för varumärket som har miljoner visningar och tusentals följare. De har till och med skapat en omfattande ny kanal på YouTube särskilt för mänskliga rättigheter tillsammans med partnern Storyful.
De har också skapat uppmärksamhet för kampanjer genom sökmotormarknadsföring med Ad Grants. Dessutom har de fått insikter om givarna och spårat webbplatsens effektivitet med Google Analytics. Allmänheten kan visuellt märka ut insatser, exempelvis inom rättvisa för äldre på www.elderjustice.org, med Google Maps. Google+ och Hangouts hjälper till att engagera allmänheten i specifika ämnen. En serie Hangouts planeras för att fira organisationens 20-årsjubileum.
”Google för ideella organisationer har hjälpt oss att sprida intressant information men även att samordna vår dagliga verksamhet, helt gratis”, säger Bustos Hawkes.
Matisse Bustos Hawkes, biträdande direktör för kommunikation och engagemang
Effekt
För WITNESS har fördelarna med Google för ideella organisationer utökats genom möjligheten att skapa relationer med andra Alphabet-enheter. Matisse Bustos Hawkes, biträdande direktör för kommunikation och engagemang hos WITNESS, noterar följande: ”Våra konversationer med YouTube ledde till att man skapade verktyget för anpassad oskärpa på plattformen. Aktivister kan använda verktyget för att skapa oskärpa för element i en video, som en persons identitet, men fortfarande dela viktiga berättelser om brott mot mänskliga rättigheter.”
WITNESS uppmanar aktivt andra teknikföretag att göra som YouTube, eftersom denna typ av funktion bokstavligt talat kan hjälpa till att rädda livet på modiga personer som träder fram för att vittna.